fbpx

Najprościej mówiąc jest to grafika przedstawiająca zalecane proporcję poszczególnych grup produktów w całodniowej diecie.

Jest alternatywą dla popularnej Piramidy Zdrowego Żywienia. Grafika talerza wydaje się bardziej jednoznaczna w interpretacji. 

 

Co jest zalecane według Talerza Zdrowego Żywienia? 

  • przede wszystkim różnorodność produktów!
  • połowę talerza powinny stanowić różnokolorowe owoce i warzywa (warzywa mają jednak przeważać nad owocami),
  • produkty zbożowe powinny zajmować 1/4 naszego talerza. Zaliczamy do nich chleb, ryż, kaszę oraz makarony. Zaleca się wybieranie produktów pełnoziarnistych, będących źródłem węglowodanów złożonych oraz błonnika pokarmowego,
  • ostatnią część talerza powinniśmy poświęcić na źródła białka oraz oleje roślinne. Jako źródła białka występują tutaj: drób, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz mleko i jego przetwory. Tłuszcze pochodzenia roślinnego powinny być uzupełnieniem tej części talerza, a nie na niej przeważać.

 

Wokół talerza znajdują się dodatkowo zalecenia żywieniowe podzielone na trzy sekcję:

  1. Jedz więcej
  2. Jedz mniej
  3. Zamieniaj

Jedz więcej:

  • produktów zbożowych z pełnego przemiału, owoców, warzyw, nasion roślin strączkowych, ryb, chudych przetworów mlecznych a także orzechów,

Jedz mniej: 

  • soli, czerwonego mięsa i przetworów mięsnych, cukru, napojów słodzonych,

Zamieniaj:

  • przetworzone produkty zbożowe na pełnoziarniste produkty zbożowe
  • mięso czerwone i przetwory na ryby, drób, jaja, nasiona roślin strączkowych, orzechy
  • napoje słodzone na wodę
  • produkty mleczne pełnotłuste na niskotłuszczowe
  • sól na aromatyczne zioła

 

Dobrze zbilansowana dieta i ruch to podstawa naszego zdrowia!