fbpx

Witamina E, czyli alfa-tokoferol zwany też witaminą młodości, jest w przyrodzie jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Chroni przed działaniem wolnych rodników, a w efekcie spowalnia procesy starzenia się organizmu. Wspiera też prawidłowy przebieg podziałów komórkowych, odbudowę i regenerację tkanek. Warto więc komponować swoją dietę w taki sposób, aby zadbać o prawidłowy jej poziom w organizmie. Dlaczego witamina E jest tak ważna dla Twojego zdrowia oraz gdzie szukać jej w pożywieniu? Odpowiadają dietetycy z Marago Fit Catering w Poznaniu. Sprawdź!

Do czego potrzebujesz witaminy E?

Organizm człowieka każdego dnia narażony jest na działanie wolnych rodników. Reaktywne formy tlenu pochodzą ze środowiska zewnętrznego, ale też z przemian metabolicznych w komórkach. W ostatnich latach eksperci z branży dietetycznej coraz większą uwagę poświęcają właściwościom antyoksydacyjnym żywności. Przeciwutleniacze mają zdolność neutralizowania wolnych rodników, dzięki czemu chronią komórki przed uszkodzeniami. Spowalniają procesy starzenia organizmu, minimalizują ryzyko rozwoju nowotworów i chorób cywilizacyjnych.

Według badań witamina E jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów. Oprócz tego alfa-tokoferol:

  • wspiera pracę układu odpornościowego,
  • pozytywnie wpływa na serce i układ krążenia,
  • uczestniczy w transporcie tlenu do tkanek,
  • bierze udział w regulacji stężenia glukozy we krwi i zwiększa wrażliwość komórek na insulinę,
  • wspomaga procesy widzenia,
  • razem z kwasem foliowym warunkuje prawidłowy rozwój płodu.

W jakich pokarmach jest najwięcej witaminy młodości?

Źródłem witaminy E w diecie są przede wszystkim produkty roślinne bogate w naturalne tłuszcze. Całkiem sporo zawierają jej też zielone warzywa liściaste. Znajdziesz ją między innymi w:

  • oliwie z oliwek i wielu innych nierafinowanych olejach tłoczonych na zimno,
  • migdałach, orzechach laskowych i włoskich, a także pestkach słonecznika, dyni oraz nasionach sezamu,
  • awokado,
  • kiełkach, roślinach strączkowych,
  • kapuście, jarmużu, szpinaku, natce pietruszki,
  • brokułach, dyniach, pomidorach, papryce.

Przyswajanie witaminy młodości przez organizm wspomagają witaminy A i C oraz z grupy B, a także: mangan, selen, fosfor i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Jakie są skutki niedoboru witaminy E?

Gdy w diecie brakuje źródeł alfa-tokoferolu, skóra staje się przesuszona i zniszczona. Pojawia się permanentne zmęczenie i anemia, a także spadek koncentracji oraz osłabienie mięśni. Obniża się również odporność organizmu i zaczynasz częściej łapać infekcje. Na szczęście niedobór witaminy E zdarza się rzadko, a jeśli już wystąpi, najczęściej związany jest z zaburzeniami trawienia i wchłaniania.

Jesteś tym, co jesz

Więc jedz zdrowo! Pełnowartościowa dieta oparta na naturalnych, niskoprzetworzonych produktach to podstawa, aby cieszyć się dobrym samopoczuciem. Nie masz czasu na przygotowywanie posiłków każdego dnia? Wypróbuj nasz catering dietetyczny z dostawą do domu. Dietę pudełkową od Marago Fit (https://maragofit.pl/) w pełni spersonalizujesz tak, jak chcesz. Wybierz pakiet spójny z Twoim stylem odżywiania i zamów już dziś!

Przypominamy, iż nowe zamówienia i wszelkie zmiany w zamówieniach przyjmujemy do godziny 8:00. Zamów 2 diety pod tą samą lokalizację i skorzystaj z kodu: 2zestawy5%

X