fbpx
535 101 062 biuro@maragofit.pl

Ograniczenie mięsa w jadłospisie to coraz popularniejszy sposób na długie i ekologiczne życie. Jednak na przestrzeni lat wokół diet wegańskich oraz wegetariańskich zrodziło się wiele mitów. Mówi się o tym, że fit jedzenie nie dostarcza wszystkich składników odżywczych. W rzeczywistości zróżnicowanie posiłków wystarcza, aby odpowiedzieć na zapotrzebowania żywieniowe organizmu. Sprawdź, czym można zastąpić białko w diecie roślinnej.

Dlaczego białko w diecie jest tak ważne?

Obok węglowodanów oraz tłuszczy białko stanowi jeden z najważniejszych składników odżywczych niezbędnych człowiekowi do życia. Zbudowane jest z mniejszych cząsteczek zwanych aminokwasami, które w organizmie pełnią wiele funkcji, w tym:

  • są budulcem takich tkanek jak mięśnie, skóra, włosy, paznokcie;
  • biorą udział w procesie trawienia;
  • regulują gospodarkę hormonalną;
  • odpowiadają za transport tlenu we krwi;
  • wspierają budowę układu odpornościowego.

Z 20 znanych rodzajów aminokwasów 9 z nich jest tzw. egzogennych – oznacza to, że są dostarczane do organizmu wyłącznie poprzez pokarm. Zdrowe jedzenie powinno zawierać całą dziewiątkę aminokwasów – wówczas można mówić, że spożywane białko jest pełnowartościowe.

Dieta wegańska i wegetariańska a podaż białka

Ważne jest określenie różnicy między weganami a wegetarianami. W żywieniu wegetariańskim ogranicza się jedynie spożywanie mięsa, podczas gdy dieta wegańska to wykluczenie wszystkich produktów odzwierzęcych.

Wegetarianie mogą zatem pozwolić sobie na nieco większą różnorodność jeśli chodzi o podaż białka. Nabiał, zwłaszcza sery, a także jaja, stanowią wartościowe źródło protein oraz dostarczają wielu witamin i minerałów, takich jak wapń, cynk, wit. z grupy A, B, D.

Białko roślinne – czym jest i gdzie można je znaleźć?

Mitem jest stwierdzenie, że mięso to jedyny sposób na uzupełnienie białka w diecie. Wiele produktów roślinnych może skutecznie konkurować z piersią indyka czy stekiem. Dowiedziono, że w roślinach również występują wszystkie aminokwasy egzogenne, czyniąc z nich źródło pełnowartościowego białka.

Prawdziwą bombą białkową są przede wszystkim rośliny strączkowe, takie jak soja, fasola, soczewica, cieciorka czy groch. Przykładowo, zawartość protein w 100 g soi sięga nawet 34g!

Gdzie jeszcze szukać protein? M.in. w takich produktach, jak:

  • zboża – zwłaszcza wyroby pełnoziarniste: pieczywo razowe, makarony, kasze;
  • orzechy – migdały, pistacje, orzeszki arachidowe, orzechy ziemne, nerkowce;
  • nasiona i pestki – pestki dyni, siemię lniane, sezam, amarantus;
  • warzywa – brokuł, ziemniaki, brukselka, jarmuż, szpinak.

Dodatkowo można wyróżnić tu produkty określane mianem superfoods: jagody goji, nasiona konopi, chia czy spirulinę.

Dieta pudełkowa sposobem na odpowiednią podaż białka

Uzyskanie dużej różnorodności w codziennych posiłkach może być trudne, zwłaszcza dla osób pracujących. Aby zapewnić organizmowi odpowiednią podaż białka, warto postawić na catering dietetyczny z oferty Marago Fit. Dieta pudełkowa to znakomity sposób na wygodne i zdrowe żywienie w stylu wege. Sprawdź nasze aktualne menu i już dziś zamów dla siebie dzień testowy.