Nowalijki – wyczekiwane przez wszystkich stęsknionych za świeżymi produktami. Chociaż powszechnie kojarzy się je z bogactwem witamin, zdrowotność nowalijek poddawana jest wątpliwościom. Jak jest w rzeczywistości? Przeczytaj, czy warto jeść młode warzywa i sprawdź, dlaczego zdrowy catering wegetariański ze świeżymi warzywami to dobry pomysł na wiosnę.

Czym są nowalijki?

Nowalijkami nazywa się młode warzywa, które pojawiają się w sprzedaży już wczesną wiosną. Ponieważ nie jest to ich naturalny okres zbiorów, nowalijki uprawia się w szklarniach. Z tego względu mają nieco mniej składników odżywczych niż gatunki rosnące pod gołym niebem, ale wciąż stanowią cenne źródło witamin i minerałów.

Do nowalijek zalicza się przede wszystkim takie warzywa, jak:

  • rzodkiewka – źródło kwasu foliowego i siarki;
  • ogórek – wyróżnia go niewielka liczba kalorii i ograniczona ilość witamin;
  • sałata – można znaleźć w niej przeciwutleniacze oraz związki bakteriobójcze;
  • pomidor – zawiera potas i witaminy C, B, E, K;
  • szczypiorek – ma właściwości przeciwutleniające, a także szereg witamin;
  • rzeżucha – działa korzystnie na pracę nerek i stanowi źródło witaminy C;
  • cebula dymka – może dostarczyć sporą dawkę kwasu foliowego oraz witamin A, C, PP i B.

W czym tkwią kontrowersje?

Ze względu na sposób uprawy nowalijek wciąż pojawiają się głosy powątpiewające w zdrowotność jedzenia młodych warzyw. Gatunki hodowane w warunkach szklarniowych mają ograniczony dostęp do słońca, dlatego ich wzrost wspiera się dodatkiem nawozów mineralnych, zwłaszcza azotowych. Wchłaniane przez warzywa azotany mogą zmniejszać zawartość związków odżywczych w nowalijkach, a nawet powodować zatrucia czy alergie.

Nowalijki w menu – o czym pamiętać?

Jeśli chcesz wprowadzić nowalijki do wiosennego menu, pamiętaj o rozsądku. Zanim je kupisz, dokładnie obejrzyj. Postaw na okazy zdrowe, jędrne, bez przebarwień na liściach, które mogą świadczyć o przenawożeniu.

Po zakupie dokładnie umyj warzywa. To pozwoli Ci pozbyć się części zanieczyszczeń i nawozów. Dobrze jest również przed użyciem obierać niektóre z nich ze skórki lub nawet sparzyć je wrzątkiem.

Zadbaj również o przemyślane przechowywanie. Często popełniany błąd to trzymanie warzyw w foliowych torebkach. Wówczas dochodzi do przemiany azotanów w rakotwórcze związki. Zamiast tego dobrze jest umieścić nowalijki na osobnej półce w lodówce, np. na papierze lub bawełnianym materiale.

Może lekkostrawny catering dietetyczny?

Nie wiesz, jak przygotować nowalijki? A może chcesz mieć pewność wysokiej jakości składników? Maragofit – catering dietetyczny z dostawą w Poznaniu oferuje zdrowe posiłki na cały dzień. W ofercie znajdziesz m.in. dietę lekkostrawną pełną warzyw pochodzących od sprawdzonych dostawców, dzięki której zadbasz o zdrowe i zróżnicowane żywienie.

Wybierz świeże warzywa w diecie pudełkowej

Nie rezygnuj z bogatych w składniki odżywcze warzyw o żadnej porze roku. Zawsze wybieraj jednak produkty wysokiej jakości. Wyśmienite składniki oferuje fit catering pudełkowy Maragofit z Poznania. Dieta warzywna, lekkostrawna, a może oczyszczająca? Którą wybierzesz na początek? Wypróbuj nasze pudełka pełne wartościowych i świeżych warzyw.